LAUWERSOOG – De motorreddingboot Gebroeders Luden van Lauwersoog viert in 2015 een bijzonder jubileum. Het is namelijk exact 50 jaar gelden dat de ‘Gebroeders Luden’ in de vaart is genomen. En mede dankzij de inzet van Stichting tot behoud reddingboot Gebroeders Luden is zij nog steeds actief. Daarom wil de Stichting deze feestelijke aangelegenheid aangrijpen om tal van educatieve activiteiten te organiseren in 2015. Activiteiten die ervoor zorgen dat de geschiedenis van de ‘Gebroeders Luden’ in leven blijft, de bekendheid van haar huidige (educatieve) activiteiten wordt vergroot en het maritieme leven onder de aandacht wordt gebracht.
Natuurlijk ontbreekt De Gebroeders Luden niet op de Dag van de Garnaal. Op zaterdag 02 mei 2015 zal De Luden de gehele dag ter beschikking staan voor Stichting Promotie Lauwersoog. Samen met de reddingsboten van de KNRM zijn er de hele dag rondvaarten op de Waddenzee. De Dag van de Garnaal is op zaterdag 02 mei 2015 van 10.00 tot 17.00 uur op de haven van Lauwersoog. De Dag van de Garnaal is met dertigduizend bezoekers een topattractie in Noord Nederland!
De gebroeders Luden
De motorreddingboot Gebroeders Luden werd gebouwd in 1965 op de werf van de Gebroeders
Niestern te Delfzijl.
De boot is bekostigd uit het legaat van de heer J.W.A. Luden n.a.v. het verdrinken op 21 juli 1924
van zijn broer Hendrik in de Noordzee. Zij kwam in 1965 in de vaart op het station Oostmahorn als opvolger van de legendarische zelfrichtende reddingboot Insulinde. Toen in 1969 de Lauwerszee werd afgesloten is de Gebroeders Luden naar Lauwersoog verhuisd. In 1996 werd een snellere reddingboot op Lauwersoog gestationeerd en werd de Gebroeders Luden en twee zusterschepen verkocht aan de IJslandse reddingmaatschapij (ICE-SAR).
Na 9 jaar IJsland kwam de Gebroeders Luden terug waar zij hoort op Lauwersoog. In 2006 werd de Stichting tot behoud van de Gebroeders Luden opgericht en werd de boot aangekocht van de KNRM. In de KNRM periode werden 967 geredden aan land gebracht. Zij is nu actief met tochten op het Wad, rondvaarten, zeehondentochten, asverstrooiingen en het bijwonen van evenementen. De Stichting heeft donateurs, dienstverleners en heeft voor het in stand houden van de boot enthousiaste vrijwilligers.
28 Oktober 1965:
De Gebroeders Luden was amper 2 weken oud toen ze toen ze ongeveer 3 etmalen standby hield voor de Panagathos waarmede dit waarschijnlijk de langste reddingactie uit de geschiedenis van ons reddingwezen werd. In de vroege ochtend van 28 oktober 1965 raakte het Liberiaanse stoomschip Panagathos op de ondiepten voor Ameland aan de grond. De kapitein accepteerde hulp van de gearriveerde zeesleper Holland. De eveneens gealarmeerde reddingboot Gebroeders Luden assisteerde bij het overbrengen van de sleeptros. De afsleeppoging had geen resultaat en werd de volgende dag voortgezet.De wind nam ondertussen toe. Om 17.00 uur scheurde het schip. Het ontstane gat werd met scheepsmiddelen gedicht. Het waaide nu NNW 6 en de verwachtingen voorspelden nog meer wind. Ook de Duitse zeesleper Wotan maakte vast. Beide sleepboten en de Panagathos zelf gaven uiterst vermogen, maar het schip kwam niet los. De sleeptrossen braken en in NW 8 was het onmogelijk opnieuw vast te maken. De bemanning van de reddingboot Gebroeders Luden wist dat de strijd nu gestreden was. De kapitein hoopte echter nog op een wonder. Op 2 november om 8.45 uur gaf hij ten slotte de verwachte order: schip verlaten. De bemanning werd door de Gebroeders Luden en helikopters van boord gehaald. De redding waarbij de helikopter zijn intrede deed.
Kijk voor meer informatie en het 50-jarig jubileumprogramma op www.gebroeders-luden.nl
De Dag van de Garnaal is geselecteerd in het kader van het Nederlands Operationeel Programma “Perspectief voor een duurzame visserij”. Hierdoor wordt De Dag van de Garnaal mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie: “Europees Visserijfonds, investering in duurzame visserij”.